Overslaan en ga direct naar de inhoud

Is mijn cholesterolwaarde ok? Hoe helpt osteopathie daarbij?

Bijwerkingen van medicatie als statines zijn spier- en gewrichtspijn, afscheuring van pezen en spieren. Zie Telegraaf 3-5-2021.

Slagaderverkalking is het gevolg van een te hoge cholesterolwaarde. Slagaderverkalking  of atherosclerose (van het Griekse sklerosis = verharding) kan de oorzaak zijn van hart -en vaatziekten zoals een hartinfarct of beroerte. Cholesteroldeeltjes blijven kleven en vernauwen de slagaders die dichtslibben of zelfs afsluiten. Organen (zoals het hart of de hersenen) krijgen hierdoor minder of helemaal geen zuurstof en sterven af in het ergste geval.[1] Om het cholesterol te verlagen worden vaak statines als medicatie voorgeschreven.

Weetjes over cholesterol

• Zelf merk je niets van een verhoogd cholesterol. Het is daarom goed om je cholesterolgehalte te weten. Lees meer over risico`s.
  • De lever maakt cholesterol, bijnieren en darmen doen dat in mindere mate. Voeding bevat ook cholesterol. Lees meer over cholesterol.
  • Cholesterol is een belangrijke bouwstof voor lichaamscellen, hormonen, fungeert als isolatie voor zenuwcellen en is nodig voor de aanmaak van gal en vitamine D en voor vettransport.
  • Te veel cholesterol is de oorzaak van galstenen. In de westerse landen komt 80% van de galstenen door cholesterol.
  • Een verhoogd cholesterol is de oorzaak van slagaderverkalking.
  • In 2 gevallen kan het cholesterol in je bloed het risico op hart- en vaatziekten vergroten: als het cholesterolgehalte te hoog is en als de verhouding tussen de soorten LDL-cholesterol en HDL-cholesterol scheef is. Lees meer over cholesterolwaarden.
  • Etalagebenen ontstaan door slagaderverkalking.[2] Door de vernauwing van de bloedvaten vermindert de bloedtoevoer naar de benen. De beenspieren krijgen minder zuurstof, en dit geeft pijnklachten bij het lopen.
  • Slechte vetten in je voeding verhogen je cholesterol evenals roken, stress en overgewicht.
  • Met een gezonde lifestyle verbeteren de cholesterolwaarden.
  • In de overgang hebben vrouwen vaker een verhoogd cholesterol door verandering van de hormoonspiegels.[3]
  • Bijwerkingen van medicatie als statines zijn spier- en gewrichtspijn, afscheuring van pezen en spieren.[4]

Hoe helpt `Osteopathie op maat` met uw cholesterolwaarden en  gezondheid?

De osteopaat stimuleert de bloedsomloop met verschillende manuele technieken.[5] De doorbloeding verbetert door het behandelen van het middenrif en de fasciae (bindweefsel). Organen zoals de lever en spieren krijgen daardoor meer zuurstof en herstellen. De osteopaat onderzoekt het hele lichaam want hij weet als geen ander welke weefsels in verbinding staan met elkaar en hoe ze invloed op elkaar uitoefenen. Vaak is de lever minder soepel bij een verhoogde of verlaagde cholesterolwaarde. Normaal maakt de lever precies genoeg cholesterol aan. Maar soms raakt het systeem uit balans. Er is dan te veel productie van cholesterol of te weinig. Dit kan komen door bijvoorbeeld erfelijke aanleg of veel verzadigd vet in voeding. Een goede functie van de lever is belangrijk.
De cholesterolwaarde kan alleen met bloedonderzoek bepaald worden.
Osteopathie op maat helpt met het aanpassen van uw lifestyle om risicofactoren te beperken. Metingen worden gedaan zoals het bepalen van BMI en bloeddruk. Lees meer.
Bij vermoeden van een te hoge cholesterolwaarde is het raadzaam  uw huisarts te raadplegen.

[1] www.hartstichting.nl/risicofactoren/gids-cholesterol/risico-s-en-gevolgen?tab=2

[2] www.hartstichting.nl/hart-en-vaatziekten/vernauwing-van-de-beenslagader

[3] Hart & hormonen dr. Janneke Wittekoek & drs. Dorenda van Dijken

[4] Telegraaf 3-5-2021: Statines slecht voor pezen? Orthopedisch chirurg Michiel van Trommel